DREPTURI:
– acces la informatii cu privire la diagnostic, tratament si evolutia bolii;
– acordarea nediscriminatorie de ingrijiri medicale conform afectiunii si normelor in vigoare;
– acordarea de servicii medicale spitalicesti la cerere, contracost
– sa fie insotit la explorarile la care va fi supus pe parcursul internarii de un cadru medical desemnat;
– In functie de starea de sanatate sa fie ajutat de un cadru medical sau auxiliar atat la deplasare cat si la realizarea toaletei zilnice;
– sa fie ajutat de un cadru medical sau auxiliar sa se hraneasca in conditii igienice corespunzatoare, cu respectarea dietei prescrise de medicul curant;
– primirea vizitelor in intervalul orar afisat;
– pacientul are dreptul la corespondenta personala
– pacientul are dreptul la confidentialitate si intimitate;
– pacientul are dreptul de a fi informat asupra regulilor ce trebuie respectate pe perioada spitalizarii;
– pacientul are dreptul sa refuze sau sa opreasca procedurile/interventia medicala asumandu-si in scris raspunderea pentru decizia sa;
– pacientul are dreptul sa participle la activitati de ergoterapie recomandate de medic.
– pacientul are dreptul de a solicita adaptarea meniului/regimului alimentar conform cu religia si poporul din care face parte;
– sa i se elibereze la externare biletul de iesire, intocmit de medicul curant precum si sa primeasca recomandari de tratament dupa externare, eventual certificate de concediu medical, retete;
– pacientul are dreptul la acces in spatiul confesional din incinta spitalului si la sprijin confesional potrivit apartenetei religioase, spitalul avand in acest sens incheiate protocoale de colaborare cu biserici apartinand principalelor culte religioase din zona;
– pacientul are dreptul la acces in spatiul comercial din incinta spitalului;
– pacientul are dreptul la acces la utilizarea telefoanelor publice din incinta spitalului.
Alte activitati
– pacientul completeaza chestionarul de satisfactie al pacientilor si il lasa in locul indicat pe formular.
OBLIGATII:
– sa faca dovada calitatii de asigurat, prezentand documentele solicitate de personalul medical.
– sa semneze consimtamantul informat
– pacientul se obliga sa nu introduca si/sau sa consume in incinta institutiei bauturi alcoolice sau orice alte substante considerate nocive, sa nu fumeze – in caz contrar pacientul va fi externat;
– pacientul se obliga sa nu aduca animale de orice fel si/sau sa nu hraneasca si/sau incurajeze stabilirea/convietuirea acestora in incinta spitalului;
– pacientul trebuie sa pastreze curatenia in institutie (in saloane, in curte, grupurile sanitare, sa nu degradeze instalatiile, sa nu arunce in wc sau chiuvete pansamente, vata sau resturi care pot infunda instalatiile);
– pacientul se obliga sa respecte regulile de protectia mediului (colectarea selectiva a deseurilor, etc.);
– pacientul trebuie sa respecte regulile de igiena personala zilnica, sa isi mentina vestimentatia ingrijita si decenta;
– sa respecte circuitele spitalului si sa nu circule prin locurile interzise;
– pacientul nu trebuie sa paraseasca incinta institutiei; de asemenea nu trebuie sa insiste sa ramana in spital mai mult decat recomandarea medicala;
– sa isi asume in scris optiunea in cazul dorintei de externare la cerere, contrar avizului medical;
– adresarea catre personalul institutiei se va realiza intr-un limbaj politicos si civilizat;
– respectarea regulamentului de ordine interioara a spitalului/ al sectiei;
– sa nu pretinda examene de laborator, radiologice sau de orice altfel de examinari pe care medicul curant nu le considera necesare;
– pacientul se obliga sa declare la internare toate aspectele care pot influenta tratamentul (alergii, contraindicatii, conditii sociale, tratamente in curs pe care le au, cauzele imbolnavirii, boli cronice);
– pacientul se obliga sa respecte indicatiile medicului curant si sa aduca la cunostinta acestuia sau a asistentei orice modificare care ar putea influenta tratamentul;
– sa accepte si sa respecte regimul alimentar recomandat de medic, chiar daca este foarte diferit de obiceiurile alimentare ale familiei;
– sa nu depoziteze alimente decat in locurile permise (cele perisabile in frigider, cele neperisabile in noptierele din saloane);
– sa solicite informatii doar personalului calificat pentru a preveni neintelegerea termenilor neclari;
– sa nu provoace neintelegeri sau altercatii cu personalul unitatii sau cu alti pacienti /apartinatori;
– sa utilizeze cu atentie si sa nu deterioreze bunurile spitalului, precum si bunurile aflate în proprietatea altor persoane, daca este cazul.
– in cazul unor nelamuriri, neintelegeri sau probleme de orice natura pacientul trebuie sa se adreseze medicului curant ori sefului de sectie sau conducerii spitalului verbal sau in scris;
– pacientul se obliga sa respecte regulile afisate de prevenire si interventie in cazul incendiilor si calamitatilor si circuitul de evacuare afisat, iar in cazul declansarii acestora sa respecte indicatiile personalului unitatii (Legea 307/2006);
– pacientul se obliga sa respecte regulile de sanatate si securitate (Legea 319/2006).